«ΕΝΑ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ» του Guillaume Musso από τις Εκδόσεις ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ
Μαντλίν και Γκασπάρ. Μια
παράξενη και απροσδόκητη συνάντηση μιας πρώην αστυνομικού του Λονδίνου και ενός
θεατρικού συγγραφέα στην Αμερική. Μια συνάντηση τους στο Παρίσι. Εκείνος θα
μείνει έγκλειστος για ένα μήνα στο διαμέρισμα για να γράψει το νέο του έργο.
Εκείνη χρειάζεται να ξεκουραστεί και να ηρεμήσει. Και το ξεκίνημα της ιστορίας
μοιάζει με θεατρική φαρσοκωμωδία με ρομαντικές προεκτάσεις. Κι όμως. Η συνέχεια
εξελίσσεται σε ένα σκοτεινό θρίλερ.
Από ένα λάθος του λογισμικού κρατήσεων θα
βρεθούν την περίοδο των Χριστουγέννων ένοικοι του ίδιου διαμερίσματος στο
Παρίσι. Και ενώ θα περιμέναμε η ιστορία να εξελιχθεί σε ένα ρομαντικό ειδύλλιο,
ο συγγραφέας έχει άλλη άποψη και παραπλανά τον αναγνώστη.
Ο Γκασπάρ είναι ένας θεατρικός συγγραφέας
που απεχθάνεται το Παρίσι και τα Χριστούγεννα. Όμως, κάθε χρόνο η ατζέντισσα
του, κλείνει ένα διαμέρισμα στο Παρίσι, αυτήν ακριβώς την εποχή για αυτούς
ακριβώς τους λόγους, έτσι ώστε ο Γκασπάρ να κλειστεί να συγκεντρωθεί και να
γράψει το νέο του έργο. Δείχνει να είναι μισάνθρωπος. Δε θέλει γάμο, δε θέλει
παιδιά, αφού πιστεύει ότι δεν πρέπει να τα φέρει σε ένα τόσο κακό κόσμο. Από
την άλλη, η Μαντλιν, ηρωίδα και σε άλλα βιβλία του Musso, είναι πρώην
αστυνομικός. Μια γυναίκα με ψυχικά τραύματα τόσο λόγω της επαγγελματικής της
σταδιοδρομίας όσο και της προσωπικής της ζωής, έρχεται στο Παρίσι, θεωρώντας
ότι η μαγεία αυτής της πόλης θα της προσφέρει την ηρεμία που χρειάζεται και θα
την κάνει να πάρει σημαντικές αποφάσεις για το μέλλον της, όπως την απόκτηση
ενός παιδιού με δότη μέσω εξωσωματικής γονιμοποίησης.
Το διαμέρισμα, όμως, κρύβει μια ιστορία
και μυστικά που θα ανατρέψουν τα όποια σχέδια των δύο ενοίκων του. Η ιστορία
του πρώην κατόχου του θα ξετυλιχθεί με διαφορετικό τρόπο για τον κάθε έναν
τους. Το ενδιαφέρον για εκείνον, θα κεντρίσουν τα πράγματα που υπάρχουν μέσα
στο διαμέρισμα αφού όλα είναι ακριβώς στη θέση τους, όπως τα άφησε ο προκάτοχος
τους. Εκείνη, θα μάθει την ιστορία του, από τον Μπερνάρ Μπενεντίκ, φίλο του
πρώην ιδιοκτήτη και διαχειριστή της περιουσίας του. Η ιστορία του Σον Λόρεντς,
διάσημου ζωγράφου που γεννήθηκε στην Αμερική, κρύβει πολλά και το ενδιαφέρον
των δυο ενοίκων θα απογειωθεί. Ο έρωτας του Σον, που την δεκαετία του ΄80 έκανε
γκράφιτι σε τοίχους και βαγόνια με τη ομάδα «Πυροτεχνουργοί», με ένα πανέμορφο μοντέλο, τον έφερε στο
Παρίσι όπου μετέφερε την τέχνη του στον καμβά και έγινε πασίγνωστος. Με την
Πενέλοπ απέκτησε έναν γιο τον οποίον λάτρευε. Όμως όταν εκείνος, αν και δεν
ήθελε να πάει στην Αμερική, βρέθηκε εκεί αναγκαστικά για μια μεγάλη έκθεση, η
γυναίκα του και ο γιος του έπεσαν θύματα απαγωγής. Και αν και η γυναίκα του
βρέθηκε τραυματισμένη, ο γιος του, όπως δήλωσε η μητέρα του, εκτελέστηκε. Το
πτώμα του όμως δεν βρέθηκε ποτέ. Και οι περιπέτειες για τον Σον συνεχίζονται με
αποκορύφωμα την πτώση του σε κώμα.
Από τι; Τι «είδε»; Τι έκανε
μετά από αυτά τα γεγονότα στην ζωή του; Πως συνέχισε τις έρευνες για το παιδί
του, που πίστευε ότι ήταν ζωντανό; Ποιους πίνακες ζωγράφισε, τι απέγιναν και
κυρίως ποια ήταν η θεματογραφία τους; Και τα ερωτήματα συνεχίζονται. Είναι
ζωντανός; Τι κρύβεται στην Αμερική; Και όταν οι δυο ένοικοι φτάσουν στην
Αμερική με τι «τέρας» θα έρθουν αντιμέτωποι;
Ένα καλογραμμένο ατμοσφαιρικό έργο σε
μετάφραση Γεώργιου Ξενάριου, με δύο
κύριες αφηγηματικές φωνές, γραμμένο σε τριτοπρόσωπη αφήγηση και ρεαλιστικούς
διαλόγους. Ένα μυθιστόρημα με καλοστημένη δομή και ανατροπές. Με ήρωες
ανθρώπινους. Ένα έργο μέσα από το οποίο η καλοσύνη και η αγάπη κυριαρχούν στο
σκοτάδι και την ασχήμια. Ένα συναρπαστικό θρίλερ αγωνίας με φόντο τη τέχνη της
ζωγραφικής, μια και η τέχνη είναι ένα ψέμα που μας βοηθάει να κατανοήσουμε την
αλήθεια, όπως στην περίπτωση του ζωγράφου. Κάθε πίνακας και ένα άθροισμα
στοιχείων, κάποιες φορές ίσως και ένα άθροισμα καταστροφών. Ένα μυθιστόρημα το
οποίο διαδραματίζεται ουσιαστικά σε πέντε μόλις μέρες και ίσως αυτό να
προκαλέσει τον αναγνώστη να σκεφτεί αν είναι ρεαλιστικός ο χρόνος δράσης των
ηρώων. Οι δολοπλοκίες, το μίσος, ο πόνος, η άρνηση της πραγματικότητας και η ελπίδα εμφανίζονται ως κύριες αιτίες της
υπόθεσης. Ο Musso, μέσα σε ένα σκοτεινό θρίλερ δίνει και μια χιουμοριστική
χροιά που αποφορτίζει τον αναγνώστη, ενώ προσθέτει και κάτι το μεταφυσικό που
όμως αφήνει ελεύθερο τον αναγνώστη αν θα το αποδεχθεί ή θα το προσπεράσει. Ένα
ξεχωριστό αναγνωστικό ταξίδι μέχρι το συγκινητικό τέλος του, εκεί όπου υπάρχουν
δύο δρόμοι. Άραγε, ποιόν θα ακολουθήσουν οι ήρωες της ιστορίας; Άραγε εσείς θα
συμφωνήσετε μαζί τους στον δρόμο που διάλεξαν ή μήπως όχι;
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου