H NAΓΙΑ ΔΑΛΑΚΟΥΡΑ ΣΤΟΝ Filanagnostis
Το Ελληνικό αναγνωστικό κοινό υποδέχθηκε
με θέρμη, τη συγγραφέα Νάγια
Δαλακούρα όταν εμφανίστηκε στα εκδοτικά δρώμενα της σύγχρονης ελληνικής
λογοτεχνίας το 2019 με το έργο της Το
λιμάνι των χαμένων γυναικών, αλλά και αργότερα όταν ακολούθησαν το Θράσσα-Η
μάγισσα της Θράκης το 2021 και Το
λουλούδι της θάλασσας το 2022.
Η Νάγια Δαλακούρα γεννήθηκε το 1980 και
μεγάλωσε στην Κομοτηνή. Δραστηριοποιείται στον χώρο των μουσείων ως επιμελήτρια
εκθέσεων και μουσειοπαιδαγωγός. Είναι συγγραφέας πολλών εκπαιδευτικών εντύπων
και άρθρων με θέμα τον κόσμο των μουσείων, έχει γράψει το παιδικό βιβλίο με
τίτλο Θεοί του Ολύμπου και όλα τα έργα της κυκλοφορούν από τις εκδόσεις
Κλειδάριθμος.
Φέτος, κυκλοφόρησε το νέο έργο της με
τίτλο: «Ο χορός του αετού» ένα μυθιστόρημα ταξίδι στον χώρο και στον
χρόνο. Ένας ύμνος στο νομαδικό πνεύμα και τη φιλοσοφία ζωής των Σαρακατσάνων,
εμπνευσμένο από ιστορικές πηγές και την οικογενειακή ιστορία της συγγραφέα.
Η
κυκλοφορία του βιβλίου αυτού στάθηκε η αφορμή για την συνέντευξη που ακολουθεί
και που πρόθυμα μας παραχώρησε η συγγραφέας.
1) Το νέο σας μυθιστόρημα, το οποίο κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις Εκδόσεις Κλειδάριθμος με τον τίτλο «Ο χορός του αετού», είναι ένα βιβλίο για τη ζωή των Σαρακατσάνων. Υπάρχει καταγωγή και αν ναι πόσο σημαντική είναι στην επιλογή της συγκεκριμένης θεματογραφίας;
Η επιλογή του θέματος των Σαρακατσάνων οφείλεται σίγουρα στη σαρακατσάνικη καταγωγή μου και στην αγάπη μου για τον πολιτισμό τους, αλλά και γενικότερα στο ενδιαφέρον μου για την εθνογραφική λογοτεχνία.
2) Από τη γη της Αίτνας έως τη Γη του Πυρός και το Λιμάνι των χαμένων γυναικών στη Θράκη - Ροδόπη του 1206 με τη Θράσσα - Η μάγισσα της Θράκης. Από τον παγωμένο Αρκτικό Κύκλο το 1848 όπου μας ταξίδεψε «Το λουλούδι της θάλασσας» τώρα στο « Ο χορός του αετού», το νέο έργο σας που μόλις κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Κλειδάριθμος στην Ξάνθη του 1926 και τη Δράμα του 1941. Πώς επιλέγετε τις ιστορικές περιόδους που θα ασχοληθείτε όταν ξεκινάτε ένα νέο έργο;
Τις περισσότερες φορές πρόκειται για ιστορικές περιόδους και τόπους που μου κεντρίζουν την περιέργεια και με ενδιαφέρουν να τους γνωρίσω τόσο μέσω αρχειακής όσο και μέσω επιτόπιας έρευνας. Η διαδικασία της γνωριμίας με το ιστορικό παρελθόν ενός τόπου είναι κάτι που απολαμβάνω ιδιαίτερα και καταπιάνομαι με μανία.
3) Τι συναισθήματα σάς δημιούργησε η συγγραφή του Χορού του αετού και πώς νιώθετε τώρα που το βλέπετε τυπωμένο να κοσμεί τις προθήκες των βιβλιοπωλείων;
Η έκδοση ενός βιβλίου είναι σαφώς χαρά για έναν συγγραφέα.
4) Στο βιβλίο σας υπάρχουν άνθρωποι που έχουν υιοθετήσει των δέντρων τη βραδύτητα και την ηρεμία της φυλλωσιάς. Πόσο σημαντική είναι για τους ήρωες του βιβλίου σας η επαφή και η ταύτιση με τη φύση;
Η συνομιλία της φύσης με τον άνθρωπο υπάρχει σε όλα μου τα μυθιστορήματα, είναι ένα θέμα το οποίο μελετώ εδώ και χρόνια και για το οποίο μου αρέσει να γράφω αλλά και να διαβάζω (ειδικά οικολογικά μυθιστορήματα). Συγκεκριμένα στον «Χορό του Αετού» η φύση καθορίζει τον τρόπο διαβίωσης και λειτουργεί ως τροφός για τους Σαρακατσάνους, οι οποίοι ζουν σε απόλυτη εξάρτηση από αυτή.
5) Υπάρχουν όμως και άνθρωποι οι οποίοι διψούν για την ελευθερία, όπως ο δάσκαλος η ζωή του οποίου ορίζεται από υψιπετή ιδανικά. Στις μέρες μας πόσο εύκολα θα μπορούσαμε να συναντήσουμε τέτοιους ανθρώπους και τι συμβολίζει για εσάς ο δάσκαλος;
Ο ήρωας – δάσκαλος του μυθιστορήματος αντιπροσωπεύει τα χαμένα ιδανικά μιας εποχής που δεν υπάρχει πια.
6) Έχετε μελετήσει τα χαρακτηριστικά της ορεσίβιας ζωής και πώς αυτά διαμορφώνουν την προσωπικότητα των ηρώων σας;
Οι ήρωές μου είναι απόλυτα ενταγμένοι στον χώρο και τον χρόνο της αφήγησης του «Χορού του Αετού». Έχουν τα χαρακτηριστικά των ανθρώπων ενός συγκεκριμένου πλαισίου, δηλαδή του ορεινού σαρακατσάνικου τσελιγκάτου της Θράκης των αρχών του 20ού και το σύνολο της δραστηριότητάς τους συνδιαλέγεται και εντάσσεται στο παραπάνω πλαίσιο. Η μελέτη της ορεσίβιας ζωής ήταν απαραίτητη προϋπόθεση για τη διαμόρφωση των ηρώων του μυθιστορήματος.
7) Ύστερα από τις διθυραμβικές κριτικές που απέσπασαν τα προηγούμενα έργα σας, περιμένετε με αγωνία τις κριτικές για το νέο σας βιβλίο; Πώς διαχειρίζεστε θετικές και τυχόν αρνητικές κριτικές;
Οι κριτικές είναι καλοδεχούμενες και τις διαβάζω με προσοχή.
8) Η ιστορική έρευνα που απαιτήθηκε για τη συγγραφή του έργου σας, εμφανής. Άλλωστε στο τέλος του βιβλίου αναφέρετε και ενδεικτική βιβλιογραφία Σαρακατσάνων που σίγουρα κι εσείς χρησιμοποιήσατε. Πόσο χρόνο χρειαστήκατε για την έρευνά σας και πόσο ως την ολοκλήρωση του μυθιστορήματός σας;
Χρειάστηκε περίπου ένας χρόνος από τη σύλληψη της ιδέας του μυθιστορήματος ως την έκδοσή του. Προηγήθηκε η επίσκεψη στους τόπους όπου διαδραματίζεται η πλοκή, ενώ η βιβλιογραφική έρευνα πραγματοποιούνταν παράλληλα με τη γραφή. Συχνά, νέα δεδομένα συμπλήρωναν και εμπλούτιζαν μυθιστορηματικές σκηνές οι οποίες είχαν ήδη γραφτεί.
9) Τι θα θέλατε να κρατήσουν οι αναγνώστες από τον Χορό του αετού;
Θα ήθελα να έχουν μια εικόνα του σαρακατσάνικου πολιτισμού και να κρατήσουν από αυτή την αίσθηση της ελευθερίας και της τρυφερότητας που προσφέρει στον άνθρωπο η επαφή με τη φύση.
10) Πείτε μας δυο λόγια για τον τρόπο που γράφετε. Τι έρχεται πρώτο όταν ένα έργο αρχίζει να σχηματίζεται; Η πλοκή ή οι χαρακτήρες;
Συνήθως έρχεται πρώτα ο τόπος, μετά ο χρόνος και μετά οι άνθρωποι. Η πλοκή ακολουθεί αφού έχουν οριοθετηθεί τα παραπάνω.
11) Κλείνοντας, αφού σας ευχαριστήσουμε, θα θέλατε να προσθέσετε κάτι για το βιβλίο σας και να μας μιλήσετε για τα μελλοντικά συγγραφικά σας βήματα;
Ας πούμε ότι προς το παρόν, το καλοκαίρι
αποτελεί πάντα εποχή έμπνευσης!
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου