Φάκελος: ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ: ΕΛΕΝΑ ΜΠΟΛΟΝΑΣΗ
Από τις
Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ, στις 6 Οκτωβρίου
κυκλοφόρησε στη σειρά CRIME το
βιβλίο της με τίτλο Ο ΛΥΚΟΣ ΜΕΝΕΙ ΣΠΙΤΙ και είναι η αφορμή για την συνέντευξη που
ακολουθεί και που η συγγραφέας πρόθυμα μας παραχώρησε .
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
1) Μιλήστε μας λίγο για την πορεία αυτού του
βιβλίου. Πώς εμπνευστήκατε την ιστορία του και τι μεσολάβησε από τη σύλληψη της
ιδέας έως την έκδοσή του από τις Εκδόσεις ψυχογιός;
Η ιδέα για το βιβλίο ξεκίνησε όταν
προετοιμαζόμουν για τη διδασκαλία του μαθήματος «Ανήλικοι δράστες – ανήλικα
θύματα». Μου προκλήθηκε η ανάγκη να γράψω για τα παιδιά που στερούνται τα
αυτονόητα, τα απαραίτητα. «Ο λύκος μένει σπίτι» είναι μια ιστορία για όλα αυτά
τα παιδιά, αλλά και το πώς τελικά εξελίσσονται ως ενήλικες, γιατί
παρακολουθούμε την πορεία τους στο παρόν. Οι εκδόσεις Ψυχογιός αγκάλιασαν και
εμπιστεύτηκαν το βιβλίο μου και τις ευχαριστώ!
2) Στο βιβλίο σας, αν και είναι ένα βιβλίο μυστηρίου, ένα
βιβλίο crime, αναφέρεστε και σε κοινωνικά θέματα κυρίως για τη παιδική
κακοποίηση , θέμα δραματικά επίκαιρο στις μέρες μας. Πόσο εύκολη μπορεί να
είναι η μυθοπλασία που εμπεριέχει τέτοιου είδους προβλήματα;
Είναι σκληρό, είναι δύσκολο, όμως η ίδια η συγγραφή ξεκινάει από την
αδήριτη ανάγκη να θιγούν τα πιο σύγχρονα κι επίκαιρα κοινωνικά θέματα. Η τέχνη
μπορεί να γίνει το όχημα για να ειπωθούν οι μεγαλύτερες αλήθειες. Ειδικότερα
για την παιδική κακοποίηση, επειδή είναι ένα ζήτημα ιδιαίτερα ευαίσθητο, η
προσέγγιση έγινε έπειτα από μελέτη, έρευνα και θεωρητικό υπόβαθρο. Ακριβώς όμως
επειδή πρόκειται για μυθοπλασία, δε λείπει η δράση, οι ανατροπές, το σασπένς
και τα συστατικά που χρειάζονται για να φτάσει ο αναγνώστης στην κάθαρση.
3) Πέντε ήρωες. Πέντε πρωταγωνιστές που βρέθηκαν σε
ορφανοτροφείο και που προσδοκούν με λαχτάρα να φύγουν από εκεί. Το πόσο έτοιμα
είναι να το κάνουν και να βγουν στον κόσμο και πως θα εξελιχτούν αυτές οι
προσωπικότητες θα το γνωρίσουμε μέσα από τις σελίδες του βιβλίου. Το ερώτημα
όμως που προκύπτει είναι αν ο εγκληματίας γεννιέται ή γίνεται στην πορεία της
ζωής του;
Το αν τελικά κάποιος θα εγκληματήσει, είναι ένα
πολυπαραγοντικό ζήτημα. Ο κάθε άνθρωπος είναι δυνάμει εγκληματίας, εφόσον
βρεθεί σε μια συνθήκη όπου ο αναστολέας του δεν τον συγκρατήσει. Ο αναστολέας
για τον καθένα μπορεί να είναι η ανατροφή, οι επιταγές της κοινωνίας, η ηθική,
η ενσυναίσθηση, η παιδεία, η θρησκεία, ο νόμος… ό,τι μπορεί να λειτουργήσει
αποτρεπτικά. Ακόμα κι αν κάποιος, σύμφωνα με τις βιολογικές θεωρίες, είναι
πιθανό να διαπράξει ένα έγκλημα, αυτό δε θα συμβεί εφόσον δε συνδράμουν οι
ψυχολογικοί και κοινωνικοί παράγοντες. Μια μεγάλη και πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση
μπορεί να ξεκινήσει από το ερώτημα αυτό. Αυτό που θέλω να αναδειχθεί και μέσα
από το βιβλίο «ο λύκος μένει σπίτι» είναι πως η παιδική ηλικία είναι
καθοριστική για την εξέλιξη του ανθρώπου. Η παιδική ηλικία σε κυνηγάει μέχρι
να σε πιάσει.
4) Η κοινωνική ευαισθητοποίηση είναι ικανή να ανακόψει την
πορεία της βίας και της κακοποίησης, την πορεία των λύκων της παιδικής ηλικίας,
των «λύκων μέσα στο σπίτι». Αυτό είναι και το αισιόδοξο μήνυμα του έργου. Πόσο
εφικτό είναι αυτό;
Είναι χρέος κι ευθύνη όλων μας, να προστατευθεί η
παιδική ηλικία. Όταν υποπέσει οποιοδήποτε περιστατικό στην αντίληψή μας, δεν
πρέπει να κωφεύουμε, δεν πρέπει να μεταθέτουμε την ευθύνη στους άλλους. Για να
αντιμετωπιστεί οποιοδήποτε θέμα, το πρώτο βήμα είναι η αναγνώριση της σπουδαιότητάς
του και μετέπειτα η ευαισθητοποίηση απέναντι σε αυτό. Είμαστε σε καλό δρόμο.
Και μόνο που πλέον βγαίνουν στη δημοσιότητα και καταγγέλλονται αυτές οι
πράξεις, είναι ένδειξη πως βαδίζουμε προς τη σωστή κατεύθυνση για να σπάσουμε
τον φαύλο κύκλο της βίας. Ας μην ξεχνάμε, πως τα εγκλήματα αυτά, όπως και το
έγκλημα του βιασμού, υπήρχαν πάντοτε, όμως ανήκαν στους σκοτεινούς δείκτες
εγκληματικότητας.
5) Η πιο δύσκολη συγγραφικά σκηνή του μυθιστορήματος σας ποια
ήταν για εσάς; Ποια συναισθήματα σας δημιούργησε κατά τη διάρκεια της συγγραφής
του;
Οι σκηνές που περιγράφουν κακοποιητικές συμπεριφορές
ήταν όλες δύσκολες. Δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάποια, γιατί η βία είναι το ίδιο
σκληρή σε κάθε της μορφή κι εκδήλωση. Η λεκτική, η ψυχολογική βία, δεν είναι
λιγότερο απεχθείς, επειδή δεν περιλαμβάνουν σωματικό πόνο. Μπορώ να σας πω ότι
γράφοντας τον «λύκο» βίωσα τα συναισθήματα όλων αυτών των παιδιών κι αισθάνομαι
προστατευτικά απέναντί τους.
6) Σε ποιο βαθμό οι σπουδές σας και η επαγγελματική σας
δραστηριότητα επηρέασαν τη θεματολογία
του έργου σας και σας διαμόρφωσαν συγγραφικά;
Σε καθοριστικό βαθμό, γιατί διεγείρουν και την αντίστοιχη έμπνευση. Η
ενασχόληση με το Criminal Profiling πιστεύω πως συνέβαλε σημαντικά στο να γεννηθούν οι χαρακτήρες
μου και να αποκτήσουν υπόσταση. Περισσότερο ακόμη, είναι η εσωτερική μου ανάγκη
να κατανοήσω, να αιτιολογήσω τις πράξεις των ανθρώπων. Πίσω από κάθε έγκλημα
κρύβεται μια ιστορία. Αυτές τις ιστορίες θέλω να διηγούμαι και να μοιράζομαι με
το αναγνωστικό κοινό.
7) Όλο και περισσότερο νέοι Έλληνες συγγραφείς παραδίδουν στο
ελληνικό αναγνωστικό κοινό CRIME βιβλία. Πιστεύετε ότι το ελληνικό αστυνομικό μυθιστόρημα
μπορεί να αποκτήσει την αίγλη του αστυνομικού μυθιστορήματος των βόρειων χωρών
στο παγκόσμιο λογοτεχνικό στερέωμα; Μπορεί να
ταξιδέψει η ελληνική αστυνομική λογοτεχνία σε όλο τον κόσμο;
Πιστεύω πολύ στους Έλληνες συγγραφείς και διαβάζω
ελληνική CRIME λογοτεχνία. Θεωρώ πως το
ελληνικό αστυνομικό μυθιστόρημα έχει δώσει εξαιρετικά έργα και φυσικά μπορεί να
ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο.
8) Ποια τα συναισθήματα σας τώρα που είδατε το βιβλίο σας
τυπωμένο να κοσμεί τις προθήκες των βιβλιοπωλείων και ποια τα μελλοντικά
συγγραφικά σας σχέδια.
Με συγκινεί. Χαίρομαι σαν μικρό παιδί όταν βρίσκομαι σε ένα βιβλιοπωλείο
και βλέπω να ανοίγουν το βιβλίο μου, να το φυλλομετρούν, να διαβάζουν την
υπόθεση. Ταυτόχρονα, αισθάνομαι ευθύνη απέναντι στους αναγνώστες που επιλέγουν
το βιβλίο μου. Και με αυτό το αίσθημα θέλω να συνεχίσω το συγγραφικό μου έργο.
Σας ευχαριστώ θερμά για τη συζήτησή μας,
κα Αυγερινού!
«Τι συμβαίνει πίσω από
την κλειστή πόρτα;
Πέντε ήρωες που το
συρματόπλεγμα γύρω από τους τοίχους του ορφανοτροφείου σφράγισε ερμητικά τα
όνειρά τους. Ένας όρκος, να μη γίνουν τροφή στους λύκους, δένει τις ζωές τους
και γίνεται η δύναμη να επιβιώσουν.
Ο Στέλιος πιέζει ακόμη το
σημάδι κάτω από το μάτι, κάθε φορά που κλειδώνει τη γυναίκα του στο σπίτι. Ο
Βασίλης γίνεται η σκιά της Σοφίας, από τη μέρα που της παρέδωσε εκείνο το δέμα.
Η Άννυ χάνεται στην οδό Φυλής πάνω στη μεγάλου κυβισμού μηχανή της. Ο Σταύρος
αντιμετωπίζει τον εφιάλτη των παιδικών του χρόνων. Και η Ειρήνη κρατά στα χέρια
της το κλειδί για να τα χτίσει όλα από την αρχή.
Τα εγκλήματα πίσω από τις
κλειστές πόρτες χαράζουν τον δρόμο της ενηλικίωσής τους και καθορίζουν την
πορεία τους. Θα καταφέρουν να ξεφύγουν; Κι όταν η πόρτα ανοίξει, θα είναι
έτοιμοι να δραπετεύσουν;»
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου