ΚΛΑΙΡΗ ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΣΥΝΟΜΙΛΕΙ ΜΕ ΤΗ ΒΙΡΓΙΝΙΑ ΑΥΓΕΡΙΝΟΥ
Σήμερα έχουμε τη χαρά
να φιλοξενούμε τη συγγραφέα της
σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας, Κλαίρη
Θεοδώρου.
Η Κλαίρη Θεοδώρου γεννήθηκε στην Ελλάδα
και πέρασε τα πρώτα παιδικά της χρόνια στη Γερμανία. Έχει σπουδάσει Γερμανική
Φιλολογία και Φωτογραφία κι έχει εργαστεί και στους δύο αυτούς τομείς επί σειρά
ετών. Σήμερα ασχολείται με τη συγγραφή, τη μετάφραση και την καλλιτεχνική
φωτογραφία. Είναι μέλος της Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής
Λογοτεχνίας. ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ είναι το δεύτερο ατομικό αστυνομικό της
μυθιστόρημα, προϊόν του πάθους της για μυστηριώδεις ιστορίες, παιχνίδια του
μυαλού και ανεξιχνίαστες υποθέσεις.
Από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ κυκλοφορούν επίσης τα βιβλία της Η ΑΠΟΙΚΙΑ ΤΗΣ ΛΗΘΗΣ, Η ΑΓΑΠΗ ΠΟΥ ΔΕΝ
ΑΚΟΥΣΕΣ, ΑΛΙΚΕΣ ΣΙΩΠΕΣ, ΟΙ ΚΟΡΕΣ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΙΣΣΑΣ, ΕΡΑΣΤΕΣ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ, Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ
ΠΕΘΑΙΝΕΙ ΠΑΝΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ και, σε συνεργασία με τη Λένα Μαντά, τα πρώτα δύο βιβλία της σειράς ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΥΠΟΘΕΣΗ.
Το νέο της έργο ΕΚΕΙΝΟΣ ΚΑΙ ΕΚΕΙΝΗ, κυκλοφόρησε στις 21
Μαρτίου και είναι η αφορμή για τη συνέντευξη που ακολουθεί και που πρόθυμα μας
παραχώρησε η συγγραφέας. Την ευχαριστούμε θερμά.
1 Κυρία Θεοδώρου, σας
καλωσορίζουμε στο Literature.gr, για να μιλήσουμε κυρίως για το νέο σας βιβλίο
με τίτλο ΕΚΕΙΝΟΣ ΚΑΙ ΕΚΕΙΝΗ που μόλις κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ.
Ποια σπίθα πυροδότησε τη συγγραφή αυτού του νέου crime και μυστηρίου, βιβλίου;
Η
σπίθα για το βιβλίο ΕΚΕΙΝΟΣ ΚΑΙ ΕΚΕΙΝΗ άναψε με αφορμή μια «χάρτινη
χρονοκάψουλα»! Πρόκειται για ένα μικρό, ορθογώνιο «πακετάκι» σε σχήμα φακέλου
αλληλογραφίας, όπου επάνω αναγράφεται ο τίτλος «Γράμματα στον μελλοντικό εαυτό
μου», ένα πακετάκι που ανακάλυψα μέσα στο βιβλιοπωλείο των Εκδόσεων Ψυχογιός.
Με του που το έπιασα στα χέρια μου άρχισα αμέσως να σκέφτομαι τι ακριβώς θα
είχα γράψει εγώ στην εφηβεία μου απευθυνόμενη στην Κλαίρη του σήμερα. Ποια
μηνύματα θα με περίμεναν, αν το έβρισκα τώρα -λίγο πριν τα πενήντα μου πλέον-
κάπου παραπεταμένο; Πόσα από τα όνειρα που είχα τότε θα είχαν πραγματοποιηθεί
και ποια θα είχαν μετατραπεί σε εφιάλτες; Έχω πει πολλές φορές στο παρελθόν ότι
η έμπνευση σε συναντά εκεί που δεν την περιμένεις, αναγνωρίζεις όμως αμέσως τη
μαγική εκείνη στιγμή που γίνεται το «κλικ». Έτσι και τώρα…
2 ΕΚΕΙΝΟΣ ΚΑΙ ΕΚΕΙΝΗ ένα
σχετικά «κινηματογραφικό» μυθιστόρημα που καταφέρνει να ξεφεύγει από τα κλισέ
του είδους. Σε ποιο βαθμό αυτή η κινηματογραφική γραφή, η τόσο παραστατική και
ζωντανή, που κατά κάποιον τρόπο χαρακτηρίζει τα έργα σας, είναι επηρεασμένη από
τις σπουδές σας στη φωτογραφία;
Θα τολμούσα να πω σε μεγάλο
βαθμό, καθώς έχω μονίμως την τάση να οπτικοποιώ τις σκέψεις μου, να τις
μετατρέπω σε εικόνες, να πιάνω τον εαυτό μου σε μια αέναη αναζήτηση του τέλειου
κάδρου. Έτσι και στη γραφή μου!
3 Τα τελευταία χρόνια
μπήκατε δυναμικά στο αστυνομικό μυθιστόρημα. Θα συνεχίσετε σε αυτό το είδος;
Νιώθετε ότι είναι το είδος που σας ταιριάζει περισσότερο;
Ναι, θεωρώ πως είναι το
είδος που μου ταιριάζει περισσότερο και χαίρομαι πολύ που βρήκα τον δρόμο μου
και καταστάλαξα εδώ. Βέβαια, πιστεύω απόλυτα στο «ποτέ μη λες ποτέ», όσες φορές
άλλωστε το έχω πει στο παρελθόν, μου έχει γυρίσει στη συνέχεια μπούμερανγκ, ενώ
είμαι και άνθρωπος που αγαπάει τις αλλαγές. Θεωρώ όμως πως στο μέλλον θα
πειραματιστώ μέσα στον αρκετά ευρύ χώρο του συγκεκριμένου είδους. Έχω άλλωστε
αρκετές ιδέες στα σκαριά που περιμένουν να βρουν τον δρόμο τους στο χαρτί.
4 Τελικά, είναι η κόλαση
ο εαυτός μας και πόσο σημαντική είναι η αυτογνωσία για την εξέλιξη της ιστορίας
του νέου σας βιβλίου;
Μπορεί ο Σαρτρ να είπε
κάποτε πως η κόλαση είναι οι άλλοι, εμένα όμως με αντιπροσωπεύει πολύ
περισσότερο το αντίθετο. Πιστεύω ότι τόσο η κόλαση όσο και ο παράδεισος
πηγάζουν από μέσα μας και αφορούν τις δικές μας επιλογές στη ζωή. Μπορούμε να
αλλάξουμε μόνο τον εαυτό μας και μονάχα αν καταφέρουμε αυτό, ίσως να αρχίσει να
αλλάζει και ο κόσμος γύρω μας. Αυτή η «κοσμοθεωρία» παίζει κυρίαρχο ρόλο και
στις σελίδες του συγκεκριμένου βιβλίου και ναι, η αυτογνωσία -ή η έλλειψη
αυτής- είναι σημαντικότατη στην εξέλιξη αυτής της ιστορίας, όπως και γενικότερα
στη ζωή μας.
5 Γράφετε γραμμικά ή
μπορείτε να παραλείψετε τη σειρά και να γράψετε μελλοντικές σκηνές; Τι έρχεται
πρώτο όταν ένα έργο αρχίζει να σχηματίζεται; Η πλοκή ή οι χαρακτήρες;
Με πιάσατε! Η αλήθεια είναι
πως δεν μου έχουν ξανακάνει αυτή την ερώτηση κι έτσι, έχω αποφύγει ως τώρα να
αποκαλύψω στο κοινό την παράνοια που χαρακτηρίζει τη γραφή μου. Όχι. Δεν γράφω
ποτέ γραμμικά. Ξεκινώ από κάπου και στη συνέχεια γράφω τις σκηνές που μου
έρχονται στο μυαλό, οι οποίες μπορεί να αφορούν τη μέση ή ακόμα και το τέλος
του βιβλίου. Έπειτα, χτίζω γύρω από αυτές, ενώ, πολλές φορές, τα πράγματα δεν
κυλούν καθόλου όπως τα είχα σχεδιάσει, καθώς οι ήρωες μου σχεδόν πάντα
αυτονομούνται. Επίσης, στα ατομικά μου βιβλία, γράφω χωρίς σκελετό, χωρίς
σχεδιάγραμμα δηλαδή. Καταλαβαίνω πως αυτό μπορεί να ακούγεται χαοτικό σε
κάποιους -πρόσφατα μάλιστα διάβασα ένα άρθρο πολύ αγαπημένου συγγραφέα που
διατεινόταν ότι είναι αδύνατον να γραφεί βιβλίο χωρίς σκαλέτα-, για μένα όμως
είναι ο μόνος τρόπος να λειτουργήσω. Ως
προς το δεύτερο σκέλος της ερώτησης, θα έλεγα πως η πλοκή συμβαδίζει με τη διαμόρφωση
των χαρακτήρων.
6 Πιστεύετε ότι η
ελληνική αστυνομική λογοτεχνία δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από την ξένη και τι
νομίζετε ότι θα πρέπει να γίνει για να αναδειχτούν οι Έλληνες συγγραφείς που
ασχολούνται με την αστυνομική λογοτεχνία;
Τόσο στην εγχώρια όσο και
στην ξένη αστυνομική λογοτεχνία υπάρχουν εξαιρετικά, καλά, μέτρια και κακά
βιβλία. Και μπορεί αρκετοί να πιστεύουν πως τα κριτήρια μιας τέτοιας
αξιολόγησης είναι υποκειμενικά, δεν ισχύει όμως απόλυτα αυτό. Υπάρχουν και
αντικειμενικά κριτήρια που δεν μπορεί κανείς να παραβλέψει. Από εκεί κι έπειτα
νομίζω πως η αστυνομική λογοτεχνία έχει φανατικούς οπαδούς -ανέκαθεν τους είχε-
που σιγά σιγά διευρύνονται. Βοηθούν διάφορες ενέργειες που πραγματοποιούνται προκειμένου
να έρθει μεγαλύτερο μέρος του αναγνωστικού κοινού σε επαφή με αυτό το είδος,
όπως για παράδειγμα το Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας Agatha που θα διοργανωθεί για πέμπτη χρονιά φέτος στην
Αθήνα.
7 Τελικά η αστυνομική
λογοτεχνία και το ψυχολογικό θρίλερ έχουν μυστικά και ιδιαίτερες τεχνικές τις
οποίες ακολουθείτε;
Φυσικά και έχουν. Οι κανόνες είναι όμως για να
σπάνε και το ζητούμενο είναι πάντα η μοναδικότητα και η πρωτοτυπία, χωρίς όμως
να καταφεύγει κανείς σε φτηνά τεχνάσματα και κλισέ που υπάρχουν πάμπολλα στο
είδος.
8 Ποιους συγγραφείς
αστυνομικής λογοτεχνίας θα συμπεριλαμβάνατε στις αναγνωστικές σας αναφορές;
Έχω πολλές και ποικίλες
επιρροές. Αγαπώ τόσο την ελληνική όσο και την ξένη λογοτεχνία και διαβάζω πολλά
είδη. Ο κάθε συγγραφέας είναι εξάλλου πρώτα απ’ όλα αναγνώστης. Όσον αφορά την
αστυνομική λογοτεχνία τα αγαπημένα μου ονόματα είναι ο Jo Nesbø, η Μο Hayder
και ο Chris Carter όσον αφορά πιο «μοντέρνες πένες», αλλά και ο Henning Mankell, ο Ian
Rankin, o Philip Kerr, η Patricia Highsmith. Και φυσικά η βασίλισσα όλων Agatha Christie. Από Έλληνες συγγραφείς
ξεχωρίζω τον Τεύκρο Μιχαηλίδη, τον Βαγγέλη Γιαννίση και τον Δημήτρη Μαμαλούκα.
9 Οι αναγνώστες
αγκάλιασαν και το εγχείρημα της συνεργασίας σας στη συγγραφή με τη Λένα Μαντά,
στη «ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΥΠΟΘΕΣΗ», σε μια σειρά έργων μυστηρίου- θρίλερ. Μιλήστε μας λίγο
για αυτήν την ομολογουμένως εξαιρετική συνεργασία.
Πρόκειται για μια συνεργασία
που απολαμβάνουμε και οι δυο μας πολύ και που έχει ακόμα πολλά να δώσει. Αυτή
τη στιγμή συγγράφουμε τη Γυναικεία Υπόθεση 4 και έπεται και συνέχεια.
10 Κλείνοντας, αφού σας
ευχαριστήσουμε, αν και ίσως λίγο νωρίς, θα μπορούσατε να μας για τα επόμενα
συγγραφικά σας σχέδια;
Το επόμενο βιβλίο μου
βρίσκεται ήδη στα χέρια των Εκδόσεων Ψυχογιός -είμαι πάντα έναν χρόνο μπροστά-
και πρόκειται να κυκλοφορήσει την ερχόμενη άνοιξη. Πρόκειται για μια ακόμα
ιστορία με πρωταγωνιστή τον Ρούπερτ Κίλερ, αυτόν τον πολύ ιδιαίτερο επιθεωρητή
από το «ΕΚΕΙΝΟΣ ΚΑΙ ΕΚΕΙΝΗ» που συμπάθησα τόσο που αποφάσισα να τον κρατήσω για
λίγο παραπάνω κοντά μου. Αυτή τη φορά θα μεταφερθούμε ακόμα πιο βόρεια, στο
Αμβούργο και στην Κοπεγχάγη συγκεκριμένα, για μια υπόθεση πολύ διαφορετική απ’
όλες όσες έχω γράψει ως τώρα.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου