Η τριλογία της Βαϊμάρης: Επιχείρηση Άλμπεριχ του Volker Kutscher Εκδόσεις ΔΙΟΠΤΡΑ
Ο Γερμανός συγγραφέας Volker Kutscher, τα
βιβλία του οποίου ενέπνευσαν τη δημοφιλή τηλεοπτική σειρά Babylon Berlin,
αποτυπώνει με δεξιοτεχνία το έγκλημα και τη διαφθορά στο Βερολίνο της δεκαετίας
του 1930, που παρακμάζει στη σκιά του ναζισμού.
Κεντρικός ήρωας στα έργα του Volker Kutscher,
ο Γκερεον Ρατ τον οποίο πρωτοσυναντήσαμε στο έργο ΤΟ ΒΡΕΓΜΕΝΟ ΨΑΡΙ- Η ΠΡΩΤΗ
ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΓΚΕΡΕΟΝ ΡΑΤ. Ένα έργο που διαδραματίζεται στο Βερολίνο του 1929,
την εποχή του μεσοπολέμου. Πρόκειται για μια εποχή που χαρακτηρίζεται από
μεγάλες κοινωνικοπολιτικές ταραχές που σηματοδότησαν αλλαγές στην κοινωνία. Το
βιβλίο είναι ένα εξαιρετικό δείγμα της αστυνομικής λογοτεχνίας, στο οποίο η
ιστορική πληρότητα του συγγραφέα, η ορθή πολιτική του σκέψη, η αναλυτική του
ικανότητα για την εποχή και η κοινωνική του οξυδέρκεια συνθέτουν ένα κείμενο το
οποίο εστιάζει και επικεντρώνεται, μέσω της μυθοπλασίας, στην ανάδειξη των
γεγονότων εκείνων που οδήγησαν στην άνοδο της χιτλερικής Γερμανίας και στην
πτώση της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης. Στον απόηχο του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου η
Γερμανία είναι μια χώρα με τεράστια χρέη, παραβατικότητα κάθε είδους, ανεργία,
κοινωνική ανισότητα αλλά και μια χώρα στην οποία η κεντροδεξιά φαίνεται να
ρυθμίζει τις πολιτικές αποφάσεις και το μέλλον της.
Ακολούθησε ο «ΒΩΒΟΣ
ΘΑΝΑΤΟΣ» Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΓΚΕΡΕΟΝ
ΡΑΤ στη Γερμανία του 1930 και εδώ ο συγγραφέας μάς μεταφέρει στο
ανθρωπογεωγραφικό πανόραμα της εποχής. Με δεξιοτεχνία ο συγγραφέας στήνει εκ
νέου το σκηνικό του μεσοπολέμου και αγωνιά να αναδείξει τα γεγονότα εκείνα τα
οποία οδήγησαν την κοινωνία στην αποδοχή του ναζισμού και εν τέλει στην
εγκληματική του επίδραση στον εικοστό αιώνα.
«ΕΝΑΣ ΓΚΑΝΓΚΣΤΕΡ ΣΤΟ
ΒΕΡΟΛΙΝΟ» Η ΤΡΙΤΗ ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΓΚΕΡΕΟΝ ΡΑΤ είναι το επόμενο βιβλίο της σειράς, η
δράση του οποίου είναι επίσης τοποθετημένη στην κοινωνία του Βερολίνου του 1931
αυτή τη φορά και εστιάζει στον υπόκοσμο του Βερολίνου. Η επικράτηση των
συμμοριών έχει γίνει ένας καθημερινός αγώνας και η κοινωνία μαστίζεται από
αλλεπάλληλα γεγονότα που σηματοδοτούν τις σχέσεις ανάμεσά τους. Για μια ακόμη
φορά ο συγγραφέας κοιτάζει τα γεγονότα της εποχής με αθόλωτο μάτι και
καταδεικνύει τους λόγους που οδήγησαν στον εκναζισμό της γερμανικής εποχής.
Ποιοι μηχανισμοί ενεργοποιήθηκαν ώστε να καταφέρουν οι ναζί από μια ακραία
οργάνωση να παροπλίσουν κάθε δημοκρατική διαδικασία και να οδηγήσουν μια
ολόκληρη ανθρωπότητα στον όλεθρο.
Πριν από έναν χρόνο από τις εκδόσεις
Διόπτρα κυκλοφόρησε το μυθιστόρημα ΥΠΟΘΕΣΗ ΠΑΤΡΙΔΑ. Και αυτή τη φορά ο Γκέρεον
Ρατ αναλαμβάνει μια νέα υπόθεση τον Ιούλιο του 1932 στην οποία ένας πληρωμένος
δολοφόνος τρομοκρατεί το Βερολίνο, όσο η χώρα βρίσκεται υπό το σκοτεινό πέπλο
του ναζισμού. Και πάλι ο συγγραφέας στήνει μια σαγηνευτική νουάρ ατμόσφαιρα που
εντάσσει τον αναγνώστη στο κλίμα της εποχής με ακρίβεια.
Και τώρα μόλις
κυκλοφόρησε το πέμπτο βιβλίο της σειράς με τίτλο ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΑΛΜΠΕΡΙΧ, όπου η
αφήγηση περνά πια στο 1933.
[Ο άντρας ήταν καθιστός, με την πλάτη στηριγμένη σε μια ατσάλινη
κολόνα του υπερυψωμένου σιδηρόδρομου και το
πιγούνι ακουμπισμένο στο στήθος, σαν να έπαιρνε έναν σύντομο υπνάκο.
Έμοιαζε με μεθυσμένο που είχε αποκοιμηθεί στον δρόμο, έτσι όπως ήταν
κουλουριασμένος εκεί, με το παλιό, μπαλωμένο στρατιωτικό του αμπέχονο, τις
γκέτες, τα τρύπια γάντια και τον χοντρό μάλλινο σκούφο τραβηγμένο χαμηλά στο
μέτωπό του […] Ο Μπεμ κράτησε την ανάσα του καθώς έσκυβε πάνω από το πτώμα για
να το εξετάσει πιο προσεκτικά· ο νεκρός έδινε την αίσθηση πως βρομοκοπούσε, σαν
πλάνης, ένας από τους πολλούς αστέγους που είχαν γεμίσει τους δρόμους του Βερολίνου
και αυξάνονταν χρόνο με τον χρόνο. Και, πράγματι, ο ταξίαρχος χρειάστηκε να
σκεπάσει τη μύτη με το κασκόλ του για να μπορέσει ν’ αναπνεύσει, γιατί, παρά το
δριμύ ψύχος, ο νεκρός ανέδιδε τη δυσωδία ανθρώπου που ζει χρόνια στον δρόμο:
ένα μείγμα από μπαγιάτικο ιδρώτα, κάτουρο και αλκοόλ. Κουτσουλιές περιστεριών
κάλυπταν το άψυχο κορμί, σχηματίζοντας ένα λεπτό, κηλιδωτό στρώμα από τα
παπούτσια μέχρι τον μάλλινο σκούφο…]
Είναι απόκριες του 1933 στη ναζιστική
Γερμανία. Ένας άστεγος άντρας θα βρεθεί δολοφονημένος στη Νόλεντορφ Πλατς.
Ποιος ήταν αυτός ο άντρας; Σε ποια ομάδα ανήκε; Ο Γκέρεον Ρατ μετά από ανάκληση
της άδειας του, αφήνει τη διασκέδαση και
αναλαμβάνει την υπόθεση από τον προϊστάμενό του, τον Βίλχελμ Μπεμ, ο
οποίος πέφτει σε δυσμένεια και τίθεται στο περιθώριο από τον ναζιστή αρχηγό της
αστυνομίας. Φαίνεται πως η πολιτική κατάσταση είναι πια τρομακτική και ρυθμίζει
τις καταστάσεις. Οι συλλήψεις και ανακρίσεις των κομμουνιστών και των
σοσιαλιστών, πολλές. Ακόμα και ο Αντενάουερ, ο δήμαρχος της Κολωνίας και φίλος
του πατέρα του, πρέπει να φύγει. Η θέση των Εβραίων και των αντιφρονούντων
είναι δεινή και δεν θα αργήσει να γίνει ακόμη χειρότερη. Τα σύννεφα του
ναζισμού μαζεύονται πυρετωδώς και πολύ σύντομα θα μετατραπούν σε μια
κατακλυσμιαία βροχή που θα σαρώσει την ανθρωπότητα και θα τη χαράξει βαθιά και
ανεξίτηλα. Οι θαυμαστές του Καγκελάριου
Χίτλερ, πολλοί. Και ο επιθεωρητής πώς έχει επιλεγεί; Αν και δεν ανακατεύεται με
την πολιτική, θα πρέπει να ανατρέξει στο παρελθόν, για να εξιχνιάσει την
υπόθεση. Θα φτάσει στον Μάρτιο του 1917, τότε που οι «Γερμανοί άφηναν πίσω τους
καμένη γη στη βόρεια Γαλλία κατά τη διάρκεια της Επιχείρησης Άλμπεριχ».
Τα εμπόδια που θα συναντήσει κατά τη
διάρκεια της έρευνας του πολλά και ακολουθούν και άλλες δολοφονίες. Και ο γάμος
του που ετοιμάζεται με τη Τσάρλι Ρίτερ;
Θα τα καταφέρει η Τσάρλι να βοηθήσει τον αρραβωνιαστικό της και σε ποιον
βαθμό; Ποιες σκιές και ποιες συγκρούσεις θα υπάρξουν στη σχέση τους; Ποιος
μάρτυρας θα μιλήσει μέσα από το βιβλίο του για αυτόν τον φόνο;
[… Για πρώτη φορά έπειτα από πολύ καιρό η
υπόθεση Άλμπεριχ είχε πρωταγωνιστικό ρόλο στην πρωινή σύσκεψη της Επιθεώρησης
Α. Αυτό οφειλόταν ίσως στο γεγονός ότι με την υπόθεση ασχολούνταν πλέον
περισσότεροι άντρες του Ανθρωποκτονιών παρά του Τμήματος Ερευνών, καθώς και
στην επιτυχή έκβαση των ερευνών της Σήμανσης…]
Με τον γνωστό
ύφος του ο συγγραφέας υπογράφει ένα ακόμη πολυσέλιδο βιβλίο, ένα ιστορικό
μυθιστόρημα ενταγμένο στην αστυνομική νουάρ λογοτεχνία, θέλοντας να επισημάνει
τους τρόπους με τους οποίους το ναζιστικό μόρφωμα της εποχής έφτασε να γίνει
μια ακραία πραγματικότητα και να οδηγήσει την ανθρωπότητα στον Δεύτερο
Παγκόσμιο Πόλεμο και στο αιματοκύλισμα που επήλθε. Η ιστορία αυτού του
πολυεπίπεδου και εξαιρετικά ενδιαφέροντος
μυθιστορήματος εκτείνεται σε 112 κεφάλαια, τα οποία συνθέτουν τα τρία
μέρη του βιβλίου με τους χαρακτηριστικούς τίτλους: ΦΩΤΙΑ 25/2/–2/3/1933, ΚΑΠΝΟΣ
2/3/-26/3/1933 και ΣΤΑΧΤΗ 27/3/-26/5/1933, και τα οποία οριοθετούν χρονικά το
μυθιστόρημα. Οι χαρακτήρες του βιβλίου είναι γλαφυρά και ρεαλιστικά δοσμένοι
και κινούνται κινηματογραφικά στον χωροχρόνο του έργου, δίνοντας κάθε φορά τη
δική τους οπτική γωνία στα γεγονότα, γεγονός που κάνει την αφήγηση ακόμα πιο
ενδιαφέρουσα. Ο Volker Kutscher καταφέρνει για μια ακόμα φορά να εντάξει τον
αναγνώστη απόλυτα στην ατμόσφαιρα της εποχής.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου