O O Παρφές»- Σοφιάννα Παϊδούση- Εκδόσεις ΟΣΕΛΟΤΟΣ
Η σελίδα μας φιλοξενεί βιβλία που ανήκουν στην Παιδική και
νεανική λογοτεχνία. Και έχουμε αναφερθεί ξανά στο γεγονός ότι η παιδική
λογοτεχνία είναι ένα αρκετά δύσκολο είδος λογοτεχνίας. Η ευαίσθητη ηλικία του
αναγνωστικού κοινού στην οποία στοχεύουν απαιτεί όχι μόνο ιδιαίτερη προσοχή
αλλά και έναν ξεχωριστό τρόπο γραφής, έναν ιδιαίτερο χειρισμό γλώσσας και
έκφρασης, ευρηματικές εικόνες που συνυπάρχουν με το κείμενο και μια έντονη
ιστορία που θα «κρατήσει» στις σελίδες του και θα «διδάξει» αυθόρμητα τους
μικρούς και αληθινά απαιτητικούς αναγνώστες. Γιατί, όπως έχουμε ξαναπεί, τα
βιβλία που απευθύνονται σε παιδιά θα πρέπει και να ψυχαγωγούν και να
περιλαμβάνουν ιδέες και αρετές που θα δημιουργήσουν καθαρές συνειδήσεις, και θα
αναπτύσσουν υγιείς προσωπικότητες, χωρίς ωστόσο να είναι διδακτικά αλλά η κάθε
διδαχή να περνάει μέσα από τις σελίδες του διακριτικά και απρόσκοπτα.
Με αυτό το
ομολογουμένως δύσκολο είδος λογοτεχνίας θα ασχοληθούμε και σήμερα με αφορμή το
βιβλίο της Σοφιάννας Παϊδούση με τίτλο «Ο
Παρφές», σε εικονογράφηση Πηνελόπης
Λάζαρη, που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις
Οσελότος.
Και αφού η
παρουσίαση μας, απευθύνεται σε γονείς και εκπαιδευτικούς, ενήλικες που θα
επιλέξουν το βιβλίο για τα παιδιά, θα αναφερθούμε κατευθείαν στα ουσιώδη στοιχεία του έργου.
Αμέσως, ανοίγοντας
το βιβλίο ξεχωρίζει η αφιέρωση της συγγραφέα σε ένα παιδί που χάθηκε από το bullying
των συμφοιτητών του και που συγκίνησε ολόκληρη τη χώρα ενώ, αντί προλόγου,
γράφουν εξαιρετικά για το bullying δύο καταξιωμένοι
επιστήμονες. O Εμμανουήλ Σφακιανάκης,
Ιδρυτής και πρόεδρος του διεθνούς Ινστιτούτου Κυβερνοασφάλειας, ειδικός στα
Ηλεκτρονικά εγκλήματα και ιδρυτής του τμήματος Ηλεκτρονικής δίωξης της ΕΛ.ΑΣ και
η Καλλιόπη Ιωάννου, κλινική εγκληματολόγος και διευθύντρια του διεθνούς
Ινστιτούτου Κυβερνοασφάλειας.
Και λίγο πριν ξεκινήσει η ιστορία του μικρού και τόσο γλυκού
μαθητή της πρώτης γυμνασίου Παρφέ, το απόφθεγμα του Dalai Lama:
«Mην αφήσεις τη
συμπεριφορά των άλλων να καταστρέψει την εσωτερική σου γαλήνη».
Το έργο έχει ως
θέμα την ιστορία του μικρού Παρφέ που γνωρίζει την πρώτη αλλαγή στη ζωή του,
πηγαίνοντας σε μια ζεστή χώρα. Η δεύτερη αλλαγή, το σχολείο του. Τον πηγαίνει ο
μπαμπάς του την πρώτη μέρα. Η δασκάλα τον παρουσιάζει στους συμμαθητές του η διαφορετικότητα
του όμως είναι εμφανής στη σχολική κοινότητα. Και γίνεται η αιτία για να
πλησιάσει τον Παρφέ η κλίκα του νταή και
της ομάδας του. Εμφανής η κοροϊδία και οι προθέσεις τους. Η μοναξιά και η
απομόνωση μπαίνει στη ζωή του μικρού ήρωα. Ένα μόνο παιδί, ο Μάκης, ο οποίος
έχει ζήσει κάτι παρόμοιο στο παρελθόν και το πολέμησε με το να γίνει ο ίδιος
καλύτερος, τον πλησιάζει. Είναι το μόνο παιδί που του μιλά και που θα γίνει
φίλος του. Όμως η καθημερινότητα στο σχολείο γίνεται αφόρητη. Το πρόβλημα όσο
το παιδί το βιώνει γιγαντώνεται. Η θλίψη εγκαθίσταται στην ψυχή του και ο Παρφέ
θα αρχίσει να αναπολεί την παλαιότερη ζωή του, βιώνοντας διάφορα συναισθήματα,
ανάμεσά τους και θυμό, έναν θυμό που δεν θα αργήσει να ξεσπάσει στο σπίτι του.
Η περιθωριοποίηση του μικρού μαθητή. Οι ετοιμασίες για την
5ημερη εκδρομή τους. Ο θύτης και το θύμα. Η αρχική κοροϊδία που έγινε βία και που βίωσε τυχαία
η ίδια η μητέρα ως μάρτυρας. Η αποκάλυψη του τι συμβαίνει κάθε μέρα και η
συνέπεια της σχολικής άρνησης ταλανίζουν τον Παρφέ και δυναμιτίζουν τις σχέσεις
του με όλους.
Ποιος είναι ο
νταής του σχολείου; Γιατί συμπεριφέρεται έτσι; άραγε ποια είναι η δική του
μητέρα και πώς θα αντιδράσει σε όλο αυτό; Και το σχολείο; Ποια στάση θα
κρατήσει; Ειδικά η διευθύντρια. Άραγε ο Παρφές θα μείνει στο σχολείο; Τι θα
γίνει με την εκδρομή; Θα γίνει αποδεκτός, θα ακούσει μια συγγνώμη; Θα υπάρξει
μεταμέλεια;
Ένα
πλούσιο καλογραμμένο και καλοδουλεμένο κείμενο γραμμένο από συγγραφέα-παιδαγωγό.
Ένα ολοκληρωμένο έργο για την θεματογραφία του, μέσα από το οποίο
παρουσιάζονται όλα τα αρνητικά συναισθήματα που βιώνουν τα θύματα του
εκφοβισμού. Ο φόβος, ο θυμός, η κοροϊδία, η θλίψη και η μοναξιά. Ο θυμός μα και
η σιωπή. Η αποδοχή, η διαφορετικότητα, η μεταμέλεια, η υιοθεσία, η φιλία είναι
έννοιες που περνούν από τις σελίδες του βιβλίου.
Η γραφή της κ. Παϊδούση, η πλοκή και η ροή
του έργου, όλη η μυθοπλασία είναι άξια προσοχής. Σε πολλά σημεία θα σταθεί και
ο ενήλικας αναγνώστης, όπως για
παράδειγμα η εξαιρετική σκηνή του νοσοκομείου και η ευφάνταστη περιγραφή του.
Όμως άξιο προσοχής είναι και το τι περιλαμβάνει συνολικά αυτό το βιβλίο που
φαίνεται ότι δουλεύτηκε με πολλή προσοχή και ακόμα περισσότερο μεράκι. Γιατί,
όταν τελειώνει η ιστορία του Παρφέ, ακολουθούν σελίδες δραστηριοτήτων και
συζητήσεων με συγκεκριμένους στόχους, δραστηριότητες δημιουργικής γραφής και
θεατρικών αυτοσχεδιασμών, σελίδες ζωγραφικής, ενώ στο τέλος τέσσερεις
ψυχολόγοι, «ξεχωριστά και διαφορετικά
παίρνουν θέση στην ιστορία, με την οπτική
του ειδικού, σκιαγραφώντας χαρακτήρες της επιλογής τους και καταθέτουν σκέψεις
προβληματισμούς και συναισθήματα με διάσπαρτες βιωματικές αναφορές.»
Στόχος παραμένει η αφύπνιση της
ενσυναίσθησης, η συναισθηματική αγωγή των παιδιών, η καλλιέργεια της
συναισθηματικής ωριμότητας τους, η συνειδητοποίηση της μοναδικότητας τους και η
ανάπτυξη της κουλτούρας της αντίδρασης στον εκφοβισμό εντός και εκτός σχολείου
Το βιβλίο
ασχολείται με τον συναισθηματικό κόσμο των παιδιών που δέχονται εκφοβισμό αλλά
δεν αναφέρει απλώς το πρόβλημα. Στοχεύει να βοηθήσει τα παιδιά να αναγνωρίσουν και να διαχειριστούν το τι
νοιώθουν, αλλά κυρίως να καταλάβουν ότι πρέπει να μιλήσουν όποτε συμβεί κάτι
ανάλογο στη δική τους ζωή ή στη ζωή κάποιου συνομηλίκου τους.
Τέλος, αξίζει να
αναφερθούμε στο «δώρο» του βιβλίου. Την ηχογραφημένη αφήγηση και το αποκλειστικό
τραγούδι, σε QR code,
για το οποίο έλαβαν μέρος μια 7μελής all star team (μουσικοί, εκπαιδευτικοί,
συγγραφείς, ηθοποιοί & θεατρολόγοι) και αφηγείται την ιστορία (στο Studio
Dare). Η τραγουδοποιός Μιχαέλα Κυργιαφίνη μάς χαρίζει αποκλειστικά το μουσικό «παιδί» της, η μουσικός, Βάσω
Μιχαηλίδου, γράφει μουσική με το ακορντεόν
της.
"Ο Παρφές, ένα αγόρι που είναι εξ ολοκλήρου φτιαγμένος από παγωγό,
μετακόμισε πρόσφατα με τους γονείς του από τον Βόρειο Πόλο σε μια νέα χώρα του
Νότου, σε μια νέα κατοικία, σε μια νέα ζωή. Οι νέοι του συμμαθητές θα τον
αποδεχτούν ή θα του δυσχεράνουν τη ζωή του στο σχολείο;
Ένα παραμύθι που
αγγίζει ένα μείζον πρόβλημα της σύγχρονης εποχής μας και βασανίζει πολλούς
γονείς, εκπαιδευτικούς και κυρίως μαθητές στη μικρή κοινωνία του σχολείου: τον
σχολικό εκφοβισμό (bullying)."
(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Η συγγραφέας
Η Σοφιάννα
Παϊδούση, πάντα αγαπούσε τα παιδιά και κατάφερε να κάνει τ’ όνειρό της
πραγματικότητα, σπουδάζοντας νηπιαγωγός στο Τμήμα Εκπαίδευσης & Αγωγής στην
Προσχολική Ηλικία στην Αθήνα.
Mε καταγωγή από τη Χίο και… διακτινισμό διαμονής
ανάμεσα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Κατερίνη και Κέρκυρα -με οικογένεια κι ένα γλυκό
μωρό ενός έτους-, εκτός από παραμυθού, καθηγήτρια Αγγλικών και blogger (θέατρο,
για παιδιά και ενήλικες, μουσική και βιβλίο), έχει σπουδάσει σενάριο,
σκηνοθεσία, παραγωγή οπτικοακουστικού υλικού και θεατρική γραφή.
Έχει εξειδικευτεί στον Γραφιστικό Σχεδιασμό, στην
επεξεργασία στατικής εικόνας, στο Web Development και στο InDesign, στο Εθνικό
Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Στον ελεύθερό της χρόνο, μεταξύ άλλων
επιμελείται και επεξεργάζεται ψηφιακά σχολικές ταινίες μικρού μήκους. Το
σενάριο της (Η Νέα Γενιά, 2008) έγινε ταινία μικρού μήκους επί 4 το 2017, με
τον τίτλο «Schoolikoμπερδέματα ΙΙ, Η Νέα Γενιά», από το Ενιαίο Ειδικό
Επαγγελματικό Γυμνάσιο & Λύκειο Κατερίνης. Η ταινία (επί 4) προβλήθηκε σε
κινηματογραφικές αίθουσες, θέατρα και σχολεία, απέσπασε διθυραμβικές κριτικές
και συμμετείχε σε φεστιβάλ στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και στην περιφέρεια, με
τις αναρτημένες διαδικτυακές εκδόσεις να έχουν ξεπεράσει συνολικά τις 325.000
προβολές μέσα σ’ ένα χρόνο.
Εκτός από τη
λογοτεχνία και τα παραμύθια, της αρέσει να χάνεται σε άγνωστα μέρη στα ταξίδια
της, μαζί με την οικογένειά της και το αγαπημένο της σκυλάκι, τον Charlie.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου