Βιβλία για παιδιά για τις γιορτινές ημέρες από τις εκδόσεις Βακχικόν
Πώς αγκαλιάζουμε έναν σκαντζόχοιρο; - Γιάνα Μπάουερ
Εικονογράφηση Πέτερ Σκερλ
[Ήταν μια ημέρα σαν όλες
τις άλλες. Ο σκαντζόχοιρος τριγύριζε στο δάσος. Ήταν ένας συνηθισμένος
πρόσχαρος σκαντζόχοιρος, με μυτερά αγκάθια και μια αδιάκριτη μυτούλα.
Ξαφνικά κάτι τον
σταμάτησε. Κοίταξε αριστερά: τίποτα. Δεξιά: τίποτα. Τίποτα μπροστά του. Τίποτα
πίσω του. Θέλησε να κάνει ένα βήμα. Δεν τα κατάφερε. Αυτό που τον σταμάτησε
ερχόταν από μέσα του. Ήταν μια επιθυμία. Τόσο έντονη που εμπόδισε τον
σκαντζόχοιρο από το να κάνει το επόμενο βήμα. Ο σκαντζόχοιρος είχε μια ιδέα.
Πρέπει να αγκαλιάσω
κάποιον, είπε στον εαυτό του…]
Το Πώς αγκαλιάζουμε έναν σκαντζόχοιρο; είναι το βραβευμένο με το Kristina
Brenkowa Award 2022 βιβλίο παιδικής λογοτεχνίας της Γιάνα Μπάουερ από τη Σλοβενία σε εικονογράφηση Πέτερ Σκερλ.
«Ο
σκαντζόχοιρος ζούσε μια ήρεμη ζωή ώσπου μια μέρα κυριεύτηκε από μια ακαταμάχητη
επιθυμία να αγκαλιάσει κάποιον.
Ποιος όμως θα αγκάλιαζε έναν αγκαθωτό σκαντζόχοιρο; Καθώς
φαίνεται, κανείς δεν έχει τα κότσια να το κάνει. Ο καημένος ο σκαντζόχοιρος
είναι λυπημένος και απελπισμένος. Τα καλά νέα είναι ότι στο δάσος ζει ο Πιπ
ντυμένος με μια αλεπουδίσια στολή. Εκείνος είναι που αναλαμβάνει να φέρει σε
πέρας αυτή την αποστολή με την πονηράδα μιας πραγματικής αλεπούς».
Μια όμορφη ιστορία, η ιστορία ενός μικρού σκαντζόχοιρου που
ήθελε κάποιον να αγκαλιάσει. Μια ιστορία που θα αγαπήσουν τα παιδιά και μέσα
από αυτήν θα αναγνωρίσουν και θα νιώσουν αξίες που αβίαστα θα τις κατανοήσουν στο
αναγνωστικό τους ταξίδι. Οι μικροί αναγνώστες θα μάθουν την αξία της αγκαλιάς. Μιας
επαφής που αλήθεια δε μπορεί να αντικατασταθεί από τίποτα άλλο και που όλοι
έχουμε ανάγκη. Θα δουν ότι οι προκαταλήψεις πολλές φορές μπορεί να μας
οδηγήσουν σε λάθος αποφάσεις. Ποιος θα αγκάλιαζε έναν σκαντζόχοιρο γεμάτο
αγκάθια; Οι δικαιολογίες πολλές. Όσες μπορεί να σκαρφιστεί κάθε ένας μας για να
αποφύγει κάτι που θεωρεί ότι δεν το θέλει. Και δεν είναι λίγες οι φορές που
πρέπει να δοκιμάζουμε κάποια πράγματα για να δούμε πώς είναι πραγματικά, πάντα
όμως με προσοχή και σύνεση. Μα το κυριότερο μήνυμα που θα περάσει στα παιδιά
είναι αυτό της φιλίας και της τόλμης. Της αλληλεγγύης, της συνεργασίας και της
επιμονής.
Μπέρδεψε τα γράμματα και φτιάξε μια λέξη
Δανάη Στεργίου – Εικονογράφηση: Αναστάσιος Ζέρβας
«Η Σόφη η κουκουβάγια
δυσκολεύεται να διαβάσει και να γράψει. Δεν μπορεί να βάλει τα γράμματα στη
σειρά και προτιμά να ζωγραφίζει τις λέξεις. Θα τη βοηθήσει άραγε η αγάπη της
Σόφης για τη ζωγραφική στην ανάγνωση και στη γραφή;
Σκοπός αυτού του βιβλίου είναι να ωθήσει τα παιδιά που
εμφανίζουν οποιαδήποτε δυσκολία στη σχολική ζωή να την εκφράσουν σε γονείς και
δασκάλους, ώστε να υπάρξει διαφορετική προσέγγιση του θέματος. Οι ενήλικες
οφείλουν να «σκύψουν» πάνω από θέματα, που απασχολούν τα παιδιά και να τα
αντιμετωπίσουν παρέα»
Ένα βιβλίο για τις μαθησιακές δυσκολίες, γραμμένο από την
παιδαγωγό Δανάη Στεργίου, με
πρωταγωνίστρια τη Σόφη την κουκουβάγια που αν και σαν κουκουβάγια είναι σοφή
και έξυπνη, δυσκολεύεται να διαβάσει και να γράψει σωστά.
[…Ο Γιωργάκης διάβασε το κείμενο,
ακολούθησε ο Ερωτόκριτος, συνέχισε η Τασία κι η Σόφη ακόμη έψαχνε το βιβλίο
της… «Έλα καλή μου, ακόμη δεν βρήκες το βιβλίο σου; Τι σου συμβαίνει;» ρώτησε ο
δάσκαλος τη Σόφη. «Κύριε, χθες δεν ένιωθα πολύ καλά και δεν κατόρθωσα να
μελετήσω. Σας υπόσχομαι ότι σήμερα θα το διαβάσω το κείμενο στο σπίτι»
Όμως, πώς να το διαβάσει
το κειμενάκι η καημένη, που μπέρδευε ακόμη τις συλλαβές και τα γράμματα! Δεν
ήξερε τι να κάνει για να βάλει τα γράμματα και τις λέξεις στη σειρά…»]
Μέσα σε μια σχολική κοινότητα κάθε παιδί
έχει τις δικές του δεξιότητες και δυνατότητες. Και αν ο σκοπός είναι να
αποκτήσει ένας μαθητής γνώσεις και εφόδια, ο τρόπος επίτευξης αυτού του στόχου
μπορεί να μην είναι ο ίδιος για κάθε παιδί. Η αποδοχή μιας κατάστασης, η
ενθάρρυνση από τον δάσκαλο και την οικογένεια, η ψυχική ενδυνάμωση, ο σεβασμός
και η αγάπη σε κάθε προσωπικότητα, η συνεργασία των μελών του σχολείου, η
αναζήτηση εξατομικευμένων εκπαιδευτικών μεθόδων και η ενθάρρυνση μαζί με την
επιβράβευση είναι στοιχεία που θα βοηθήσουν κάθε παιδί που αντιμετωπίζει
μαθησιακές δυσκολίες. Στο συγκεκριμένο βιβλίο η Σόφη θα εκφραστεί τελικά μέσω
της ζωγραφικής, όπως και στην πραγματική ποικιλόμορφη μαθητική ζωή μπορούν να
εξομαλυνθούν ακόμη και να επιλυθούν μαθησιακά ζητήματα με την κατάλληλη
συμπεριφορά και ενσυναίσθηση.
Όλα αυτά που αγαπώ (πάνε απ’ το άλφα ως το ώ)
Μαριάννα Αβούρη,
Εικ/ση: Μάιρα Ευαγγελίδου
«Τι γυρεύουν τα φωνήεντα στο πεντάγραμμο;
Ποιος μπέρδεψε τα πινέλα με τα μολύβια;
Και πότε η γνώση έγινε τόσο αστεία υπόθεση;
Όλα αυτά που αγαπώ, στριμωχτήκανε εδώ
στο δικό μου το μυαλό...»
Παιδική ποίηση το βιβλίο της Μαριάννας Αβούρη, χωρισμένο - εκτός από το εισαγωγικό μέρος που τιτλοφορείται «Όλα
ανάκατα εδώ» που έδωσε και τον τίτλο στο βιβλίο - σε τρεις κύριες ενότητες, «7 νότες συνάντησαν 7 φωνήεντα», «Όλα αυτά που αγαπώ απ’ το άλφα ως το ω»
& «Ό,τι βλέπω ό,τι μετρώ όπου πάω κι
όπου σταθώ», ενώ στο τέλος υπάρχει και η ενότητα «Αν σε δυσκολέψει λέξη, άλλη βρες να σε ξεμπλέξει [Γλωσσάρι]», όπου
η συγγραφέας έχει συμπεριλάβει λεξιλόγιο με λέξεις που μπορεί να είναι άγνωστες
σε κάποια παιδιά και την ερμηνεία τους.
Μικρές ομοιοκαταληκτικές ιστοριούλες με
φαντασία και χιούμορ που δείχνουν στα παιδιά τα συναισθήματα, τις εμπειρίες ζωής,
την αξία των γραμμάτων, της γλώσσας και
της μουσικής.
Όλα αυτά που αγαπώ
πάνε απ' το άλφα ως το ώ
περπατούν γοργά ή
τρέχουν
και ολοένα επιστρέφουν
μα σαν κουραστούν,
ξαπλώνουν
και τα άκρα τους
απλώνουν
κάποια σε χαρτί επάνω
κάποια ακόμα και σε
πιάνο.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου